Inrō Namban

Nº de referência da peça: 
F965

Madeira (Cedro japonês), laca, ouro e madrepérola
Japão, Periodo Momoyama (1573-1603)
Alt.: 10,0 cm
Prov.: Coleção Particular, Espanha
Expo.: ‘Venans de Loingtaines Voyages' Bordéus, 2019, p. 54

Namban Inrō
Wood (cedar), lacquer, gold and mother of pearl
Nipo-Portuguese, Momoyama Period (1573–1603)
H.: 10.0 cm
Prov.: P.C., Spain
Exhib.: ‘Venans de Loingtaines Voyages' Bordeaux, 2019, p. 54

Rare Namban lacquered wood inrō . The box, prismatic in shape and oval in section, comprises four overlapping compartments or dan that fit together, two of them divided in two, and closed with a similarly shaped lid.
Both the inside and outside of the inrō is coated with dark brown to black lacquer, a colour that was obtained by adding coal powder or iron pigment to the urushi – the purified sap of the tree Rhus vernicifera. On this black ground, the master craftsman applied the maki-e with sprinkled gold forming the design, further enriched by the application of mother-of-pearl tesserae or raden, of bluish-green tint known as aogai.
As with other Namban objects, in this case intended solely for domestic consumption and mirroring the allure for the European newcomers, known as the ‘Barbarians of the South’, or nanban-jin, this precious and rare inrō shows us the somewhat caricatured and stereotypical depiction of the Portuguese in their typical costume towards the end of the sixteenth-century: doublets with ruff collars, wide pantaloons known as bombachas, capes (ferragoulos) and brim hats of various types.
On one side of the inrō we may see three figures, most likely clergymen, one of which with his head bowed and hidden by his hat; on the other side there are two figures, probably laymen, engaging in conversation.
The present piece is not only rare but of great iconographic interest, of which we know only two matching examples, one from the collection of the Musée National des Arts Asiatiques – Guimet, in Paris.

Raro inrō Namban em madeira revestida a laca. A caixa, com formato prismático e secção ovalizada, é composta por quatro compartimentos ou dan sobrepostos, dois sub-divididos, que encaixam uns nos outros e encerram com tampa do mesmo formato.
No interior e exterior do inrō sobressai a laca de coloração castanho-escuro a negro, que se obteve adicionando pó de carvão ou pigmento de ferro ao urushi – a seiva purificada da Rhus verniciflua. Sobre este fundo negro o mestre lacador circunscreveu a decoração em maki-e polvilhada a ouro sobre o desenho, dando‑lhe uma expressão maior riqueza através da aplicação de efeitos de madrepérola, ou raden, aqui de coloração azul‑esverdeada, ou aogai.
Tal como sucede com outros objectos Namban, neste caso concreto destinados ao consumo interno e espelhando o fascínio pelos recém‑chegados europeus, conhecidos por "Bárbaros do Sul", ou nanban-jin, este precioso e raro inrō apresenta-nos, de forma algo caricatural e estereotípica, a representação de portugueses trajando a sua indumentária típica dos finais de
Quinhentos: gibões com seus colarinhos encanudados, largas calças conhecidas por bombachas, ferragoulos e sobreiros de diversos tipos.
Numa das faces, três figuras que nos parecem ser de religiosos, um dos quais com a cabeça inclinada e escondida pelo chapéu; na outra, duas personagens, provavelmente civis, conversando.
Peça rara e de grande interesse iconográfico, só conhecemos dois exemplares semelhantes, encontrando-se um no acervo do Museu Guimet em Paris.

  • Arte Colonial e Oriental
  • Artes Decorativas
  • Lacas

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.