Figura Bifronte

Nº de referência da peça: 
F1009

Raiz de Cryptoméria
Arte Namban, Periodo Momoyama
(1573–1615)
Alt.: 12,0 cm

Namban double-headed figure
Cryptomeria root
Japan, Momoyama Period (1573-1615)
Height: 12.0 cm
F1009

Namban double-headed figure from the Momoyama period carved from the root of the Cryptomeria tree. Double-headed, on one side a Jesuit is depicted with the traditional apparel of cloak and cassock, while on the other side we see a merchant with a ruffled collar or ruff. Carved with the same head, the two figures look in opposite directions, suggesting different conceptions of the world, antagonistic attitudes and dissimilar ways of reasoning.

The eyes of both characters are slanted, with clear Asian features, and both have European-type broad noses, differing in their expressiveness, in the grimacing of their mouths: while the missionary's mouth is half-closed, with a heavy expression of distrust, the laughing merchant's mouth, on the contrary, suggests happiness and probably alludes to his business, which presumably means profit and wealth.

This two-fold depiction most probably alludes to the relations of interdependence, but also of antagonism, between the activities of the Portuguese merchants and the theoretical principles of Jesuit missionary practice in Japan during the Momoyama period.

Escultura bifronte Namban do Período Momoyama, entalhada, em raiz de Cryptoméria. De face dupla, reconhece-se numa delas a figura de um Jesuíta, com a sua indumentária própria, de capa e batina, e na outra a de um comerciante com gola de rufo. Esculpidos numa cabeça comum, olham em direções opostas, sugerindo distintas concepções do mundo, uma atitude antagónica, diferentes mundividências. Os olhos de ambas as personagens são rasgados, de características orientalizantes, com largos narizes como eram representados os ocidentais, divergindo na expressividade manifestada pelo semblante e esgar das bocas: enquanto a do missionário está semi‑fechada, a indicar uma expressão carregada e de desconfiança, ao contrário, o riso do comerciante sugere felicidade, numa alusão ao negócio, que pressupostamente significa lucro e riqueza.
Esta representação bifronte das duas personagens alude, certamente, às relações de inter‑dependência, mas também de antagonismo, entre as atividades dos negociantes portugueses e os princípios teóricos da missionação jesuítica no Japão do período Momoyama.

  • Arte Colonial e Oriental
  • Arte Cristã
  • Madeira

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.