Contador

Nº de referência da peça: 
F1399

Cabinet
India, Gujarat; late-16th century
Exotic wood, ebony, ivory, bone, brass, iron and gilt copper
Dim: 38.5 x 80.5 x 36.5 cm

Contador
Índia, Guzarate; século XVI (finais)
Madeira exótica, ébano, marfim, osso, latão, ferro e cobre dourado
Dim: 38,5 x 80,5 x 36,5 cm

This large sized cabinet can be considered one of the best pieces of furniture commissioned, and produced, in late-16th century Gujarat for a Portuguese patron . The so far unidentified exotic wood carcass is veneered in ebony (Dyospirus ebenum), and lavishly decorated in ivory and green dyed bone inlaid elements. This sophisticated ornamentation combines, rather skilfully, the erudite repertoire of Chinese inspired foliage scrolls and stylised lotus flowers, with the International Timurid style of impactful figurative scenes. Originally it would have been supported on, possibly, an ebony stand or plain table.
Arranged around a large central drawer, the cabinet front features fifteen additional smaller drawers, simulating eighteen. Each drawer front is decorated with hunting scenes depicting elephants, tigers and deer, as well as a Portuguese nobleman, attired in contemporary costume and accompanied by his indigenous servant. On the larger drawer, a representation of a high-ranking couple reinforces the cabinet’s marriage character, as is often evident in much of this luxurious export production. The couple is dressed in the typical Portuguese costume adapted to the region’s climate. The male wears jerkin over shirt and broad ruff collar, loose trousers and tall hat, in 1560s-1570s fashion. The female is portrayed in short waisted (saio) bodice – similar to her companion’s jerkin – and long skirt, her hair tied in a chignon, the standard female hairstyle in Portuguese India, particularly in Goa.
The box top and lateral panels, of typically local decorative style, follow the international Timurid ornamental grammar of carpet like patterns, featuring a cartouche motif on the top and central lobate medallions in the laterals, on fields framed by foliage scroll borders of eight petalled rosettes and comma shaped foliage.
Despite its lesser quality, in terms of inlaying techniques and design, we must refer an oblong writing box of single, long and narrow drawer, at the Metropolitan Museum of Art, in New York (inv. 2000.301) . Made in teak veneered in ebony and opulently inlaid in ivory, exotic wood and green dyed bone elements, it portrays hunting scenes with tigers and deer, as well as Portuguese figures riding elephants and horses, attired in identical costume to those in our cabinet.

Hugo Miguel Crespo
Centre for History, University of Lisbon

Bibliography:

CRESPO, Hugo Miguel, A Índia em Portugal. Um Tempo de Confluências Artísticas (cat.), Porto, Bluebook, 2021

EKHTIAR, Maryam, Priscilla P. Soucek, Sheila R. Canby, Navina Haidar (eds.), Masterpieces from the Department of Islamic Art in the Metropolitan Museum of Art, New York, The Metropolitan Museum of Art, 2011

--

Este contador de grandes dimensões pode ser considerado uma das melhores peças de mobiliário produzidas no Guzarate sob encomenda portuguesa nos finais do século XVI.
Construído numa madeira exótica não identificada, é faixeado a ébano (Dyospirus ebenum) e sumptuosamente decorado com embutidos de marfim e osso tingido de verde. Combina com mestria o repertório erudito de enrolamentos vegetalistas e flores-de-lótus estilizadas de inspiração chinesa no estilo timúrida internacional com cenas figurativas de grande efeito. Na origem, seria suportado por trempe ou mesa simples, provavelmente de ébano.
O contador apresenta quinze gavetas, aparentando ter dezoito, de diversos tamanhos, dispostos em torno de uma gaveta central de maiores dimensões. As frentes são decoradas com cenas de caça onde vemos elefantes, tigres e veados, com um nobre português no traje coevo e seu servidor de origem indiana. A gaveta central um casal português, de estatuto elevado, sublinha o carácter matrimonial desde contador e de muita desta produção sumptuária para exportação.
O casal veste o traje típico usado na Índia portuguesa e adaptado às suas condições climatéricas. Ele veste roupeta sobre a camisa, vendo-se o mantéu de abanos - largo colarinho encanudado - calças largas e chapéu alto à moda dos anos de 1560-1570. Ela veste um saio com corpinho - muito semelhante à roupeta da figura masculina - e saia comprida, tendo o cabelo apanhado em chignon, como veio a ser norma nos penteados femininos na Índia portuguesa, mormente em Goa.
O topo e ilhargas do contador são decorados num estilo tipicamente local, seguindo o repertório ornamental do estilo timúrida internacional. A decoração é em tapete, com cartela no topo e medalhões centrais polilobados nas ilhargas, sobre campo em reserva, e cercadura de enrolamentos vegetalistas de rosetas de oito pétalas e folhas em vírgula.
Semelhante, embora de não tão alta qualidade quanto à técnica de embutidos e desenho, é de referir uma gaveta-escritório oblonga, com uma só gaveta comprida e estreita, no Metropolitan Museum of Art, Nova Iorque (inv. 2000.301). Em teca faixeada a ébano e ricamente decorada com embutidos de marfim, madeira exótica e osso tingido de verde, apresenta cenas de caça com portugueses vestindo o mesmo tipo de traje, sobre elefantes ou a cavalo, com semelhantes tigres e veados.

Hugo Miguel Crespo
Centro de História, Universidade de Lisboa

Bibliografia:

CRESPO, Hugo Miguel, A Índia em Portugal. Um Tempo de Confluências Artísticas (cat.), Porto, Bluebook, 2021

EKHTIAR, Maryam, Priscilla P. Soucek, Sheila R. Canby, Navina Haidar (eds.), Masterpieces from the Department of Islamic Art in the Metropolitan Museum of Art, Nova York, The Metropolitan Museum of Art, 2011

  • Contadores

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.