Jarro e Bacia

Nº de referência da peça: 
B226

Ewer and Salver Set
Portuguese Silver
Lisbon assay mark (1720-1750)
F/MR Manuel Roque Ferrão makers mark (1720-1770)
Height of the Ewer: 25 cm
Diam.: of the Salver: 33 cm
W.: 1545,0 g
Prov.: Dr. João Castro Sola Soares Mendes collection
Certificate of Authenticity: Sofia Ruival and Henrique Braga

Prata Portuguesa
Marca de ensaiador de Lisboa (1720-1750)
Marca de ourives de Manuel Roque Ferrão F/MR (1720-1770)
Jarro alt.: 25 cm
Bacia diâm.: 33 cm
Peso: 1545,0 g
Prov.: Colecção Dr. João Castro Sola Soares Mendes
Certificado de autenticidade: Sofia Ruival e Henrique Braga

A fine ewer and salver in Portuguese silver from the first half of the 18th Century , in a design of the master silversmith Luis Goncalves circa 1551.The ewer has smooth body in baluster form, slender at the top and developing the pear-shape below. It has a large mouth finished with an elegant spout, and the handle is in rocaille style, in the shape of an inverted S ending in a double scroll.
The salver is circular with a raised border, and the base confines the ewer in an elevated central moulding.
Made by the great master silversmith Manuel Roque Ferrão, in Lisbon, it bears his maker’s mark, with noteable and unusual proportions and the elegant simplicity of the older models.
Former collection the Count of Castro e Sola.
Similar examples can be seen in the Royal Chapel at Coimbra University (the work of Luis Goncalves mentioned above, c 1551 and bearing the Royal Coat of Arms, included in the Exhibition of Portuguese and French Jewellery, at the Ricardo Espirito Santo Silva Foundation in 1955), in the Museum of Abade de Baçal, in Bragança (bearing the episcopal Arms of FreiJoão de Cruz.) and at the Cathedral of Angra de Heroismo, in the Azores.
An identical example from the collection of Dom Pedro Coutinho was sold at Sotheby’s 30th October 2008, lot 177.
Two further examples are in the Royal Chapel of the Royal Palace of Madrid. Vd. - Exposição de Ourivesaria Portuguesa e Francesa; Fundação RESS; 1955; no82, fig. 37
- ALMEIDA, Fernando Moitinho; Marcas de Pratas Portuguesas e Brasileiras (Seculo XV a 1887); IN-CM; 1995; L24 e L249
This Italo-Germanic style of ewer and salver was in great demand from the 16th to the 18th Century as much in Portugal as in Spain. They were known in Spain as ‘Flamenga’ or Flemish, although they were made in Portugal from the middle of the 16th Century in the reign of D. João lll to reign of D. José in the middle of the 18th Century.

Jarro e bacia em prata portuguesa, trabalho da primeira metade do séc. XVIII, segundo modelo do ourives Luís Gonçalves (c. 1551).
O jarro tem o corpo liso, em forma de balaústre, com largo bocal terminando em bico. Asa de expressão rocaille formando um “S” invertido, acabando em dupla voluta.
A bacia, de bordo elevado, tem o centro circular limitado por moldura alteada para encaixe do jarro.
Salientamos a invulgar proporção destas peças, que se inspiram em modelos mais recuados, de desenho simples, obra do importante ourives de Lisboa, Manuel Roque Ferrão.

Este modelo de jarro e bacia, de influência Ítalo-germânica, teve muita procura no séc. XVI a XVIII, tanto em Portugal como em Espanha. Segundo Cristina Esteras Martin “Em Portugal estes jarros - designados em Espanha “à Flamenga” - estiveram em voga em meados do séc. XVI durante o reinado de D. João III e mantiveram-se durante todo o séc. XVII até meados do séc. XVIII”.

Exemplares idênticos: - Jarro e bacia existente no Inventário da Real Capela da Universidade de Coimbra. Trabalho do ourives Luís Gonçalves, c. 1551, com a gravação das Armas Reais. Referenciado em “Exposição de Ourivesaria Portuguesa e Francesa”, Fundação Ricardo Espírito Santo Silva, 1955, pp.40, nº82, fig.37;
- No acervo do Museu Regional do Abade de Baçal, em Bragança: jarro de maiores dimensões decorado com as armas episcopais de Frei João da Cruz gravadas;
-No acervo da Sé de Angra do Heroísmo nos Açores: jarro semelhante, na forma e proporção;
- Um conjunto de jarro e bacia, do ourives lisboeta PDC (1690-1720), reproduzido em MARTÍN, Cristina Esteras – “La plateria de la Colección Várez Fisa – Obras escogidas, siglos XV-XVIII”, Madrid, 2000, pp.204 e 241, fig. 95;
- Exemplar idêntico, proveniente da colecção de Dom Pedro Coutinho, benfeitor do Colégio Inglês de Lisboa, foi vendido pela Sotheby’s em 30 de Outubro de 2008, lote 177.
- Conhecem-se ainda dois exemplares de origem espanhola no acervo da Real Capela do Palácio Real de Madrid, realizados pelos ourives Manuel Medrano (1720 a 1734/38) e por Fernando Velasco (1755-1760).

  • Arte Portuguesa e Europeia
  • Pratas

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.