Santo António

Nº de referência da peça: 
F1129

Saint Antony
Sinhalese-Portuguese, 17th c.
Ivory | H 17 cm
Prov.: Pedro Carvalho, Lisbon
F1129

Santo António
Cíngalo-português, séc. XVII
Marfim
Dim.: 17,0 cm
Prov.: Pedro Carvalho, Lisboa
F1129

Rare Saint Anthony ivory statuette characterized by the Baby Jesus seated in a Lotus-like seat position clearly inspired by local Buddhist traditions.
The image, of clear Mannerist flavour, stands on a shallow diamond pattern edged socle. The face, oval, is portrayed with low gazing contemplative oblong shaped eyes. The hair is carved in delicately incised grooves framing the tonsure. The Saint’s habit is plainly but carefully carved, the capuche falling on the back beneath the raised cowl as per conventional Franciscan rule, and tied at the waist by a cord with pending tips and the three knots symbolizing the Order’s vows of poverty, chastity and obedience.
St. Anthony is depicted with his standard attributes; on the left arm he holds the Baby Jesus seated on the Sacred Book, while the right hand would have held the lily stems, alluding to
purity, which are no longer present.
The Baby Jesus is shown in his Salvator Mundi appearance, blessing the faithful, with semi closed eyes, tranquil expression and enigmatic smile, seated on a book, his legs flexed, inspired by the iconography of the meditating Buddha.

Saint Anthony joined the order of the Friars Minor of Saint Francis as evidenced by the habit he wears and the tonsure. His best-known miracle, the vision of the Child Jesus while praying, gave the Saint his attribute of holding Jesus in his left arm, while the Bible refers to His preaching qualities.

--

Raríssimo Santo António de marfim, sobre peanha baixa integrada, com molduras e “bicos-de-diamante”. Na mão direita, o Menino sentado com as pernas dobradas em posição de “yoga”, abençoando com a mão esquerda, numa alusão a Buddha e constitui um importante testemunho de miscigenação entre arte cristã e budista.
O Santo tem os olhos semi-serrados, numa expressão pensativa. Na cabeça, o maneirismo na representação do cabelo é marcado por goivadas e pela tonsura forte com cabelos indicados por pequenas incisões.
Em posição frontal, vertical e assimétrica, as vestes são tratadas duma maneira simples, o hábito bem esculpido com a orla levantada e o capuz caído nas costas. O característico hábito de franciscano aperta com o cinto de corda, tendo pendente uma ponta comprida com os nós que simbolizam as virtudes.
Apresenta-se com os atributos clássicos: numa mão segurando o Menino Jesus sentado sobre o livro e na outra seguraria certamente o ramo de açucenas.
O Menino Jesus representado com a iconografia de Salvator Mundi que abençoa os seus fiéis. Os olhos do Menino estão semicerrados, a expressão é calma e o sorriso hermético, de concentração expectante. A posição das pernas denota a sua inspiração oriental baseada na “Primeira Meditação de Buda”.

  • Arte de Fusão

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.