Menino Jesus Bom Pastor

Nº de referência da peça: 
F862

Baby Jesus The Good Shepard
India, Goa, 17th c.
Ivory | H 25.3 cm
Prov.: Maria Helena Roque, Lisbon
F862

Menino Jesus Bom Pastor
Marfim
Indo - Português, séc. XVII
Dim.: 25,3 cm
Proveniência: Maria Helena Roque, Lisboa
F862

An unusually large, 17th century Indo-Portuguese ivory sculpture depicting the Child Jesus the Good Shepherd.
Finely carved, the Child sits on a heart that surmounts a prismatic bracket, simulating a throne. Of serene expression the image follows the symbolism of the Buddha first meditation, as bodhisattva and as Maitreya, dormant in meditative expression, the head reclining to rest the face onto the right hand.
Over His rounded face the hair is rolled into tight, cornucopia shaped curls, arranged in constant repeating rhythm over the whole scalp, with a longer strand falling and curling over the forehead.
The figure is attired in a shepherd’s tunic, carved in deep grooved lozenges, tied at the waist by a bow knotted cord from where the gourd, one of the expected attributes, hangs. Over the shoulder and on the lap, two sheep depicted with fleece identical to the Child’s tunic.
The heart shaped throne on which the figure seats, an unequivocal allusion to the Sacred Heart of Christ, and a symbol of His divine love for humanity.
From the bracket front elevation stands out a finely carved winged cherub, of correctly and delicately defined features, curled hair in the Indian manner and with flowers on the chest, framed by a small beaded border. Circumventing the base a diamond-like frieze.

The spreading of Catholicism was the determining factor in the origin of the Indo-Portuguese artistic production that originated from the Portuguese presence in the East. The Child Jesus the Good Shepherd, with the purpose of embodying “The Saviour”, is a highly charged and symbolic imagery that is referenced in numerous Evangelical New Testament parables: “I am the good shepherd… and I lay down my life for the sheep.”

Bibliography:
“A Madeira Nas Rotas do Oriente”, Funchal 2008.

--

Bela e rara escultura de grandes dimensões, em marfim, de Menino Jesus Bom Pastor, trabalho indo-português do séc. XVII.
De grande qualidade escultórica, o Menino apresenta-se sentado sobre um coração que assenta numa peanha prismática, simulando um trono.
A Sua expressão é serena e segue a simbologia da primeira meditação de Buda, como bodhisattva e de Maitreya, dormente e em atitude meditativa, com a cabeça reclinada e apoiando o rosto na mão direita.
Na sua face redonda os seus cabelos desenvolvem-se em caracóis com a forma de cornucópias, a ritmo certo em todo o couro cabeludo caindo, sobre a testa, um caracol mais longo e revirado sobre a testa.
Enverga túnica de pastor, esculpida em losangos de sulcos profundos e cingida na cintura por cordão com nó de laçada, onde está presa a cabaça, um dos seus atributos. No ombro e no regaço duas ovelhas com velo igual à túnica do Menino Jesus.
Está sentado sobre um coração, numa alusão ao Sagrado Coração de Jesus e que simboliza o Seu amor divino para com a Humanidade
Na peanha um querubim alado perfeitamente esculpido, de feições corretas, penteado com os caracóis ao jeito indiano, flores ao peito e emoldurado por uma pequeníssima tarja de perlado. A contornar a base, um friso de pontas de diamante.

A difusão do Cristianismo foi o factor determinante na génese da produção artística indo-portuguesa, arte motivada pela presença portuguesa no Oriente.
Jesus Bom Pastor com a missão de ser o Salvador é uma imagem simbólica que vem referenciada em inúmeras parábolas Evangélicas do Novo Testamento: “Eu sou o Bom Pastor…e Eu dou a vida pelas minhas ovelhas.”

Bibliografia:
“A Madeira Nas Rotas do Oriente”, Funchal 2008.

  • Arte de Fusão

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.