Aquamanil

Nº de referência da peça: 
C634

Aquamanile
Portuguese faience
Lisbon, 1620-1640
H.: 26,5 cm
Prov.: M.P. collection, Lisbon and Sangreman Proença collection, Évora
Pub.: «Lisboa na Origem da Chinoiserie», Lisbon, 2018, p. 76

Faiança Portuguesa
Lisboa, 1620-1640
Alt.: 26,5 cm
Prov.: Colecção M.P., Lisboa e Colecção Sangreman Proença, Évora
Pub.: «Lisboa na Origem da Chinoiserie», Lisboa, 2018, p. 76

Extremely rare Portuguese faience aquamanile dating from the first half of the 17th century, decorated in cobalt-blue pigment on a tin-white enamelled ground. The unusual vessel is moulded and shaped as a fantastic chimera of equine head and neck and pronounced female torso of marked waistline, fused onto a hybrid lower body with lion paws, bird wings and a long robust fish tail that curves upwards, to join the back of the head, forming a handle. The decorative composition is highlighted and enriched by a bright cobalt-blue pigment in a variety of shades and ornamental motifs reflecting the influence of European prototypes, such as the elaborate jewel-like necklace, the
grotesque mask bodice, the scrolled acanthus shoulders and the two large abdominal fleuron cut by a keel like blade.
The tale floral decoration however, albeit of looser and freer character, suggests the aesthetic grammar of contemporary Chinese porcelain prototypes.

Raro aquamanil de faiança portuguesa da primeira metade do séc.XVII, decorado a pigmento azul cobalto sobre um fundo de branco estanífero.
Invulgar peça moldada e modelada, em forma de quimera fantástica, com cabeça levantada de equídeo, sobre pescoço alto, peito feminino pronunciado, cintura reentrante e restante corpo híbrido. Tem patas de leão, saliências laterais simulando asas e, no tardoz, cauda de peixe, cuja barbatana de remate está
unida à cabeça da figura, formando a asa do aquamanil. Estas diversas formas são realçadas por rica decoração pintada em vários tons de azul e com ornatos diferenciados, como a gargantilha que acentua o pescoço e o colo, o colete que envolve o tronco com uma expressiva carranca representada na frente, acantos enrolados nas espaldas e dois florões na barriga, separados por uma espécie de quilha (fragmentada), reflectindo modelos europeus. Na cauda, a decoração floral, apesar de muito
livre e solta, sugere o gosto decorativo da porcelana chinesa.

  • Arte Portuguesa e Europeia
  • Azulejos e Faianças

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.